tisdag 16 januari 2018

Tid för planering


Januari kan vara en ganska trist månad, och här i Skåne ser vi ju inte mycket av solen, samtidigt som vi saknar ljuset från snön. Många deppar ihop i denna årets fattigaste månad, men jag tycker det är en underbar månad. Äntligen har man tid att utvärdera och planera. Vad gick bra förra året? Vad skall vi ändra, lägga till?
Detta försöker jag förmedla till mina kunder också, och det har gjort att vi faktiskt har rätt mycket att pyssla med just nu, även ute hos kunderna.
Just ny jobbar vi med struktur. Sten, stålkanter, grus och sten, samt fällning av träd. Detta är sådant som är perfekt att göra nu, bara det inte fryser i marken.


Det har nu gått 3 år sedan vi gjorde de ursprungliga planteringarna på gården, och det är nu hög tid att utvärdera dessa. På bilden ovan ser ni min mamma som kämpade hårt för att få ner 1500 perenner i november 2014. 



Just det att se vad som trivs, och spä på detta, samt se vad som inte trivs och se om dessa skall bort eller flyttas, är en viktig del av trädgårdsarbetet. Det är samma sak när du skall plantera nytt i din egen trädgård. Bäst är att gå en sväng i ditt eget område, och se vad som trivs.


På gården så har det nu blivit tid för Primulan. Det finns ju bara SÅÅ många olika. Favoriten är dock tulpanprimulan, ( de små rosa/gula här ovan)


Just nu är man ju våldsamt sugen på att lökarna skall komma igång, men man vet ju att det är lite väl tidigt.


Något man kan göra annars just nu, är ju att läsa på. Planera årets odlingar och börja införskaffa frön. Jag har sedan tidigare satt samman en uppsättning med en-sides sammanställningar på olika grödor. Läs dem gärna och de är enkla att skriva ut. Jag har letat igenom tidningar, böcker och internet, för att hitta en gemensam nämnare. Du finner dem HÄR

Annars har jag sått en del tomater idag, men det är ju inte mycket att se just nu. Det kommer snart :-)

Tills nästa gång
må bra och lev grönt



Lite reklam här nedanför  :-)

Frön kan du beställa via min webbshop, om du så önskar. Engelska sorter till bra pris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar