onsdag 31 januari 2018

Ett säkert vårtecken...

..är att vi öppnar för säsongen.

Tidigare har jag aldrig haft stängt under året, men även jag har måst inse att det inte går att ha öppet bara för att de mest odlingssugna skall kunna gå omkring och drömma bland fröer och odlingsprylar. Ett sug är ju tyvärr inte detsamma som att man handlar.

Men nu är det 1 februari ( imorgon), och då öppnar vi så smått upp butiken. Så idag fick jag åka till odlaren och hämta färska vårblommor. Normalt säljer jag inte ett-åringar, men på våren får man göra ett litet undantag. Jag har den stora "fördelen" att en kollega har en plantskola sidan om min, och hon har BARA ett-åringar, så jag kan koncentrera mig på perenner, träd och buskar.


Ranunkel och Primula är vackra så här års.





Penséer är ju ingen riktig favorit, men vem kan säga nej i januari

Nu är det ju lätt att tro att man bara kastar sig ut, och litar på att våren står runt dörren. Jag såg att vissa börjat rensa i rabatterna och klippa sina perenner, men ännu finns gott om tid för kung Bore att svepa in med frostvindar, och då tycker jag gott att förra årets bladverk kan få skydda de stackars små första blad som modigt tar sig fram redan nu. Vänta gärna 3-4 veckor till. För er lite längre upp som fått sjukligt mycket snö i år, så är ju era växter skyddade ett bra tag till.


Däremot så kan man ju syssla med frösådd. Denna vecka blir det tomatsådd, och chilli får komma med på köpet. I år skall jag prova dessa små godingar


De skall vara mycket bra enligt mina kolleger.


Denna vecka har det annars varit mycket utejobb. Eftersom vi inte har någon tjäle, så kan vi jobba på som vanligt. Vi kämpar istället mot vattenmassorna och dyngan



Årets utmaning!!
Idag fick jag frö till prisvinnande jättepumpor. Så nu är det bara att komma igång och satsa på att odla STORA pumpor. Dills Atlantic Giant kan lätt komma upp i 100-400 kg, men det kräver både envishet, gödning och yta. En planta som skall kunna skapa dessa monster skall helst ha en yta på minst 50 kvm, och då får man bara 1 (!) pumpa. Nåja, challenge accepted, så fortsättning följer.


Tills nästa gång
må bra och lev grönt
Per



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar