onsdag 4 december 2013

En härlig vår…F'låt, höstdag..

Att man kan traska ut i mitten på november och mötas av sol och 10 grader är bara fantastiskt!  Denna söndag var en av dessa få dagar som får sättas på bonuskontot.
För att njuta så tog jag ett varv runt för att se över hur det såg ut med växtligheten, efter stormar, regn och någon enstaka frostnatt.
Jag hann inte långt förrän jag fick tvärstanna för att kasta mig ut i ett blommande fält
Image
Image
Efter det var det bara några hundra meter till Sofiero, som vid denna årstid har fri entré. Detta innebär dock inte att man inte kan njuta av parken.
Image
Det var tyvärr bara en enda Primula som blommade
Image
De knotiga grenarna i frukträdsallén har sin charm utan löv..
Image
Den relativt nyanlagda Taxusen bär frukt nu.
Image
Den tidigare Buxbomen drabbades av sjukdom och revs upp. Trädgården har dock blivit fin igen.
Efter det bar det av mot Kulla Gunnarstorp Slott. Ett vackert 1800 tals slott.
Image
Även om parken närmast slottet är privat så kan man gå runt.
Image
Till höger ser man det gamla slottet från 1500-talets slut. Den rosa byggnaden är en personlig favorit, som jag inte luskat ut vad det är än.
Image
Bilden nedan är tagen i Juni, bara för att ge er en bild av alla underbara Rhododendron som man kan njuta av när man går runt slottet.
Image
Personligen röstar jag för fler härliga höstdagar.
/ Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar